Varmt välkommen till Bostadsrättsföreningen Sockenstämman!

BRF Sockenstämman ligger i det natursköna Svedmyra i södra Stockholm. I vår förening bor en blandning av människor med stor åldersspridning, för här trivs både yngre och äldre.

Föreningen förvärvade fastigheterna den 4 mars 2013 av Familjebostäder.
Tomtarealen på 8891 m2 upplåts genom ett tomträttsavtal med Stockholm stad.

Brf Sockenstämman består av tre flerfamiljshus med källare på adresserna Jönåkersvägen 2-8 och Oppundavägen 9-13. Husen innehåller 85 lägenheter i storlekarna 1- 4 RoK varav 6 upplåts med hyresrätt. Lägenhetsfördelningen ser ut som sådan:

1 Rok: 13 st
2 RoK: 30 st
3 RoK: 30 st
4 RoK: 12 st

Föreningen har en gemensamhetslokal på Oppundavägen 9 som hyrs ut för möten, kalas och övernattning.

Föreningen har 33 parkeringsplatser och tre garageplatser med separat kölista.

Kvarteret Sockenstämman 4 ritades av Nils Lindberg och Bengt Karlsson vid HSB:s arkitektkontor och uppfördes 1949-1950. Husen är uppförda i tre  våningar med ljus tegelfasad. Föreningens modernaste fastighet från 2006 är ritad av arkitekt Rolf Bergsten. Fastigheten är uppförd i tre våningar och har ljusgrå putsad fasad med träelement och har ett enkelt formspråk för att anpassa till områdets övriga skala och karaktär.